Fiat Ritmo Abarth 130 TC

De Volkswagen Golf 1 GTI is zonder twijfel de grondlegger en tevens het meest gerespecteerde lid uit de klasse van de hot hatches. De Fiat Ritmo 130 TC haalde het niet qua bouwkwaliteit bij de Duitser, echter moet je deze auto zien als de hooligan in zijn klasse destijds.  De gulzige twin-cam motor, de haarscherpe besturing en de stevige remmen maken dit tot een hele fijne stuurauto. Dit was de spannende keuze, al moest je niet al te gevoelig zijn voor de matige bouwkwaliteit. Het racy Recaro interieur en het sportieve dashboard maken het plaatje helemaal af. De Abarth 130 TC volgde de 125 TC op in 1982, het jaar waarin de Ritmo een facelift kreeg. De 130pk sterke Fiat had een topsnelheid van 195 km/u en sprintte van 0 naar 100 in  7,8 seconden.

Een goed exemplaar vinden is een nagenoeg onmogelijke opgave, het gros is in de loop der jaren verloren gegaan. Enerzijds door de matige bouwkwaliteit anderzijds door overmoedige bestuurders. Dankzij een tip van Martijn vonden wij deze Fiat Ritmo Abarth 130 TC uit 1984 te koop in Denemarken. De auto met een tellerstand van 110.000km zou zich volgens de verkoper in een fantastische staat bevinden, zowel optisch als technisch. De wielen op de foto zijn van de Lancia Delta Integrale, de originele wielen worden meegeleverd. De prijs is € 12.800. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story

6 Comments

  • Een geweldige,fenomenale GTI-Killers destijds!
    Heb er zelf een gehad in de 105TC uitvoering en menigeen GTi bestuurder liet ik destijds met een beteuterd gezicht en een verontwaardigde vriendin naast hen achter.
    Hahaha,altijd was het een feest met deze auto,ook aan de pomp.

  • Machtige auto. Ik heb er een staan waarvan ik de eerste eigenaar ben. 180 dkm. Is te koop. Rood. In de motor zat een tik. Staat sinds 1998 op pootjes (verwarmde garage). Nieuwe banden. Inclusief 3 deuren voor reserve. LV schade aan spatbord (nieuwe aanwezig). Wel auto overspuiten. 6000 euro.

  • Ik had begin jaren ’90 een rode 130 TC uit 1984. Bij een stoplicht sprint brak de bestuurdersstoel uit de bodemplaat! Daarna maar de hele carrosserie gerestaureerd. De auto had een geweldig motorgeluid, maar was erg nerveus bij gas geven in bochten.

  • Motorisch en versnellingsbak super, remmen waardeloos, trommel remmen achter, omgebouwd met remmen van 131 abarth,dcoe carburators, later nog een turbo toegevoegd, maar ja die kleine bezine tank 🙁

Comments are closed.