Citroën DS 21 Cabriolet Chapron

De Citroen DS en later de ID staat bij ons beter bekend als “Snoek” naar de gelijknamige vis. De DS werd voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd tijdens de Autosalon van Parijs in 1955. Het publiek was werkelijk uitzinnig wat leidde tot een enorm aantal orders van 80.000 in de eerste week na de onthulling. Pas in 1956 kon men de productie opstarten. In datzelfde jaar kwam ook een meer eenvoudige versie op de markt, de ID. De DS/ID werd geleverd in drie carrosserievarianten: een berline (sedan), break (stationwagon) en later ook een decapotable (cabriolet).

Video:

Henri Chapron, een Franse carrosseriebouwer, kwam drie jaar na de spraakmakende introductie met een tweedeurs coupe en cabriolet op basis van de DS. Omdat Citroen onder de indruk was van de cabriolet werd besloten deze op te nemen in het programma van de Franse fabrikant, een contract te sluiten met Chapron voor de productie, en werd gewoon naast de sedan en break opgenomen in de brochure. Tussen 1961 en 1971 zouden er 1.253 stuks worden gebouwd op basis van de DS en 112 exemplaren met de goedkopere ID als uitgangspunt. In eerste instantie werden er complete sedans afgeleverd bij Chapron voor de ombouw, later werden er halffabricaten geleverd. Omdat de ombouw tijdrovend was werd de cabriolet erg prijzig, namelijk ongeveer het dubbele van de vierdeurs-variant in 1961.

Citroen DS 21 Cabriolet Chapron

Deze Citroën DS 21 Cabriolet Chapron uit 1968 in chique donkerblauw metallic wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. Volgens de verkoper is de Chapron oorspronkelijk nieuw geleverd in Duitsland en is de complete historie goed gedocumenteerd. De DS beschikt over een halfautomaat en zou technisch gereviseerd zijn, bovendien is deze bekend bij het Chapron register. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Citroen!

Tags from the story