Austin Healey Speedwell GT

John Sprinzel richtte in 1957 de Firma Speedwell Performance Conversions Ltd. op waar hij werd vergezeld door toekomstig Formule 1 wereldkampioen Graham Hill. op. Het jaar daarop volgde het eerste prototype met een carrosserie naar een ontwerp van Frank Costin, de designchef bij Lister. De lichtgewicht coupé met aluminium body was gebaseerd op de Austin Healey Sprite en werd gebouwd door Willams & Pritchard. Kort daarna werd Sprinzel door Donald Healey overgehaald waar hij verantwoordelijk werd voor de raceafdeling waar men hoge ambities had voor Le Mans en Sebring.

Austin Healey Speedwell GT

Deze Austin Healey Speedwell GT wordt in Duitsland te koop aangeboden via Mobile.de en betreft één van de circa 25 gebouwde exemplaren. Dit specifieke exemplaar is in 1961 gebouwd voor Keith Grant en kent een zeer goede gedocumenteerde racehistorie met onder andere:

1963 – Snetterton (Grant)
1963 – Brands Hatch (Guards Trophy, Grant)
1965 – Brands Hatch (Guards 1.000 mls, Grant)
1966 – Brands Hatch (Ilford 500 mls, Grant / White)
1966 – Nürburgring (ADAC 1.000 km, Grant / White)
1966 – GP Mugello (White / Hunter)
1968 – BTRDA (Baker)

2006 – Goodwood Revival (Fordwater Trophy)
2008 – Goodwood Revival (Fordwater Trohpy)
2010 – Goodwood Revival (Fordwater Trophy)
seit 2004 zahlreiche Einsätze (Monza, Spa, Oldtimer Grand Prix, HRDC, …)

Austin Healey Speedwell GT 07 Austin Healey Speedwell GT 06

De onderhoudshistorie is teven uitstekend gedocumenteerd, ook zijn er meerdere publicaties over deze competitieve Britse racer verschenen waaronder in “Austin Healey Sprite, The Complete Story”. Ongeveer 15 jaar geleden is de GT geheel gerestaureerd en 5 jaar geleden nog eens technisch helemaal nagelopen en waar nodig gereviseerd. Met zijn FIA-papieren is dit een zeer snelle en zeldzame entree tot historische evenementen. De verkoper hanteert een vraagprijs van € 115.000.

Deel hieronder je mening over deze Austin Healey Speedwell GT!