Toyota S800

De S800 was Toyota’s eerste sportwagen die debuteerde onder de naam “Toyota Publica Sports” in 1962 op de Tokyo Motorshow. De Japanners noemden de sportauto al snel “Yota-Hatchi” wat staat voor “Toyota 8”. De S800 was alleen in Japan verkrijgbaar via geselecteerde dealers. Toen de auto in 1965 in productie ging had men de motor, die afkomstig was uit de Toyota Publica, opgeboord naar 800cc en monteerde de Japanners een dubbele carburateur waardoor deze een vermogen leverde van 45pk. Dat leverde geen wereldschokkende prestaties op, echter door zijn lage gewicht was het een vermakelijk autootje om mee te rijden. Zo was een topsnelheid haalbaar van 160 km/u. Opvallend was de gestroomlijnde body die dankzij een bekende Japanse vliegtuigontwerper tot stand kwam. Daarnaast viel het Targa dak op, waarschijnlijk is dit één van de eerste modellen die een dergelijk dak had, al ver voordat de Porsche 911 er goede sier mee maakte.

Totaal zijn er zo’n 3.131 exemplaren gebouwd tussen 1965 en 1969 waarvan naar zeggen maar 10% van bewaard is gebleven, het overgrote deel daarvan bevindt zich in Japan. Ongeveer 300 exemplaren zouden er destijds met het stuur links zijn afgeleverd. Dat deed men in verband met een door de Amerikanen bezet gebied in Japan, Okinawa.

HET AANBOD

Gezien de lage productieaantallen, het lage percentage dat de tand des tijds heeft doorstaan en de focus op de Japanse markt is een te koop staande Toyota S800 nauwelijks te vinden. Toch vonden wij HIER in Japan een exemplaar te koop. De zilver metallic en rechts gestuurde S800 uit 1967 wordt aangeboden voor omgerekend ongeveer € 20.000.

Wil je het gevoel krijgen hoe zoiets nu rijdt? Kijk naar dit prachtige filmpje van Petrolicious met de Amerikaan Scott Sylvester en zijn links gestuurde Toyota S800 in de hoofdrol!

Deel hieronder je mening over dit artikel!

Tags from the story