Renault Clio V6 Phase 2

De Renault Clio V6 is met zijn middenmotor, uitgebouwde wielkasten en achterwielaandrijving de reïncarnatie van de legendarische Renault 5 Turbo. De eerste V6, intern genoemd Phase 1, kwam in 2001 op de markt en werd gebouwd door Tom Walkinshaw Racing (TWR). Een gewone carrosserie van de Clio II werd verscheept naar de Alpine fabriek in Dieppe alwaar de deuren, wielschermen, achterklep, motorkap en bumpers gewijzigd werd. Daar monteerde men ook een zogeheten subframe voor onder de motor en de gewijzigde wielophanging. Alleen de voorstoelen en het dashboard kwamen nog redelijk overeen met die van een gewone Clio. Achter de voorstoelen lag een 230pk V6 uit de Laguna/Espace, echter de V6 was daarmee in rechte lijn niet eens zoveel sneller dan een Clio RS wat mede te wijten was aan het 300kg hogere gewicht. De V6 sprintte van o naar 100 in 6,2 seconden en de snelheidsmeter stopte pas bij 230 km/u.

Video:

De handling was erg tricky, zeker bij nat weer of op de grens. Dat was aanleiding om al in 2003 de Phase 2 op de markt te brengen waarbij Porsche de nodige expertise leverde. De Phase II uit 2003 kreeg trouwens nog meer vermogen. Met 255 pk werd het verschil met de Clio RS duidelijk groter en was het in zijn geheel een makkelijker en veiliger te besturen auto.  De Phase 2 V6 kon in 5,9 seconden de 100 km/h bereiken en had een topsnelheid van maar liefst 246 km/h.  Met deze 255 pk had de Clio V6 het meeste vermogen van alle hatchbacks op dat moment, meer dan de Alfa 147 GTA (250pk) en de Seat Leon Cupra R (225pk) om er maar een paar te noemen.

Renault Clio V6 Phase 2

Deze Renault Clio V6 Phase 2 uit 2005 met nummer 1.978 in Blue Illiade wordt te koop aangeboden in Frankrijk door veilinghuis Aguttes via Classic Driver. Volgens de verkoper verkeert de Clio op anabolen in een uitstekende staat en heeft deze slechts 71.600km op de teller. Bij kilometerstand 61.000 zou de distributieriem en de waterpomp nog vervangen zijn. De historie is uitstekend gedocumenteerd. Men verwacht een opbrengst tussen de € 30.000 en € 40.000, daarmee lijkt de koper een goede investering te doen.

Deel hieronder je mening over deze Renault!

Tags from the story