Lancia Stratos

De Lancia Stratos HF werd in 1971 voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Turijn Motor Show, het opmerkelijke ontwerp was van de hand van de Italiaanse meester Bertone. Het meest in het oog springende was de raamindeling wat zorgde voor een uitstekend zicht op de weg terwijl er naar achteren nauwelijks zicht was. Dat laatste was ook niet nodig aangezien de Stratos iedereen achter zich zou laten in de rallysport. Nadat men in 1972 en 1973 als test deelnam aan diverse races werd besloten minimaal 500 exemplaren te produceren voor homologatie. Omdat de regels ten aanzien van het minimale productieaantal in 1976 wijzigde bleef de teller uiteindelijk steken op 492 exemplaren.

Achter de voorstoelen lag de middenmotor van de Ferrari Dino V6 die 192pk leverde, dat zorgde voor indrukwekkende prestaties met o.a. een topsnelheid van 232km/u. De raceversies leverden minimaal 280pk, wanneer er een turbo op werd geschroefd wist men er zelfs tot 560pk uit te halen, al bleek de atmosferische versie veel meer betrouwbaar. Het optreden van de Stratos imponeerde door de titel van het World Rally Championship op zijn naam te schrijven in 1974, 1975 en 1976. Ook daarna bleef de Stratos competitief, zelfs in 1981 werd er nog een overwinning behaald in de rally van Corsica als onderdeel van het wereldkampioenschap.

Zowel in 2005 als in 2010 werden er pogingen ondernomen om de rallylegende nieuw leven in te blazen zonder steun van Lancia zelf. De plannen bleken helaas niet levensvatbaar.

Lancia Stratos

Deze Lancia Stratos met chassisnummer 1969 wordt in Zwitserland te koop aangeboden door Lutziger Classic Cars. Nieuw werd de rallylegende geleverd op 8 maart 1976 aan Garage Autosport Di Ostano und Zanone in Gaglianico/Biella in de huidige witte kleur. Deels werd deze als Group 4 geconfigureerd, te zien aan het onderstel en de carrosserie. Daarna werd de Stratos ingezet in diverse races met onder andere de Duitser Jörg Lohse aan het stuur. In juni 1981 kwam de auto in handen van de Firma Sportwagen-Vertriebs-GmbH in het Duitse Koblenz die deze op zijn beurt in maart aan een nieuwe Zwitserse eigenaar verkocht. Sindsdien bleef de Stratos maar liefst 27 in bezit van dezelfde eigenaar tot april 2009.

 

Bijzonder is dat de auto geheel origineel, uitstekend onderhouden is en nog nooit onderdeel is geweest van een restauratie. De historie zou teven uitstekend gedocumenteerd zijn. In 2008 zijn er wel werkzaamheden uitgevoerd om de carrosserie strak te maken en is het interieur volledig vernieuwd, ook dat is met foto’s vastgelegd. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze Lancia!

Tags from the story