Jaguar E-Type CRS Semi-Lightweight

Historie

De introductie van de Jaguar E-type in 1961 op de Autosalon van Geneve was een ware sensatie op het gebied van design, handling, comfort en prestaties. Het Britse merk claimde een topsnelheid van 150mph, ongekend in die tijd. In eerste instantie werd de Fixed Head Coupé (FHC) getoond, later voegde zich een roadster toe aan het programma.

Onder de kap van de eerste serie (Series 1) lag de 3.8 liter zes-in-lijn motor uit de Jaguar XK150S met drie carburateurs die het schopte tot een vermogen van 265pk. Al dit geweld werd gestopt door bekrachtigde schijfremmen rondom, de onafhankelijke wielophanging hield alle vier de wielen aan de grond. In 1964 vonden de eerste updates alweer plaats met een vergrote cilinderinhoud van 4.2 liter, krachtigere remmen en gesynchroniseerde versnellingsbak. Puristen sferen echter bij het origineel met de 3.8 liter, mede omdat deze een meer “racy” karakter en zich meer thuis voelt bij hoge toeren.

In tegenstelling tot de Jaguar D-Type was de E-Type in de basis niet ontworpen voor het circuit, dat weerhield meerdere privé rijders er niet van om met het icoon te racen. Zo ging John Coombs de strijd aan met de Ferrari’s 250 GT racers in zijn E-Type, echter was het duidelijk een strijd tussen een raceauto en een auto gebouwd voor straatgebruik. In 1962 verscheen hij aan de start bij Le Mans met een dunnere stalen monocoque, wet sump D-Type motor, Lucas brandstofinjectie, verbeterde remmen en onderstel en een aluminium hardtop. Nadat hij de auto afschreef op Goodwood werd deze door de fabriek opnieuw opgebouwd, inclusief aluminium body, waarmee de basis werd gelegd voor de Jaguar E-Type Lightweight Roadster. Daarna zou Jaguar van 1963 tot 1964 nog 11 exemplaren bouwen plus 2 semi-lightweights op basis van de Fixed Head Coupé. Al deze exemplaren zouden bewaard zijn gebleven. Zeker één exemplaar exemplaar zou met een afwijkende “low drag” body zijn geproduceerd.

De specificaties? Wat denk je van 300pk en een gewicht van 975kg, daarmee was een topsnelheid haalbaar van 275km/u!

Met de Lightweight was de E-Type meer competitief, echter kwam het model feitelijk wat te laat om klinkende overwinningen op zijn naam te schrijven

Oorspronkelijk was men voornemens 18 exemplaren te bouwen waardoor er 6 chassisnummers de archieven in konden. Onlangs heeft Jaguar deze nummers alsnog gebouwd, splinternieuw naar originele specificaties met een prijskaartje van meer dan 1 miljoen Pond. Deze laatste serie blijft voorbehouden aan steenrijke verzamelaars en zien nooit de openbare weg aangezien deze niet over een typegoedkeuring voor straatgebruik beschikken.

Vandaag de dag heeft de Jaguar E-Type, en de Lightweights in overtreffende trap, nog altijd een iconische status. Het model voert vele lijstjes aan als het gaat om “de mooiste auto ooit” en lijkt alleen maar aan aantrekkingskracht te winnen. En het gerucht dat Enzo Ferrari de E-Type eigenlijk fraaier vond dan zijn eigen creaties is het grootste compliment dat een auto kan krijgen…

Jaguar E-Type Series 1 CRS Semi-Lightweight 1962

Deze Jaguar E-Type Series 1 CRS Semi-Lightweight uit 1962 wordt te koop aangeboden namens Classic Restoration Services uit het Nederlandse Vreeland. De auto zag in 1962 het licht als een 3.8 Roadster waarna deze werd verscheept naar de USA. Dit is de eerste uit een serie van vijf zogenaamde CRS LWE Roadsters waar er elk jaar een exemplaar van zal worden gebouwd.

Over Classic Restoration Services

CRS heeft gedurende ruim 23 jaar ervaring in het restaureren en prepareren van klassieke Jaguars en heeft daarmee een uitstekende internationale reputatie weten op te bouwen. Eigenaar Srdjan Jovovic is persoonlijk verantwoordelijk voor de CRS LWE creatie waarbij perfectie en originaliteit voorop stonden

Exterieur

De Lightweight is gebouwd op basis van een stalen frame, de body in zilvergrijs metallic is conform het origineel uitgevoerd met aluminium motorkap, hardtop, deuren en kofferdeksel. Deze panelen alsmede enkele onderdelen van de ophanging zijn gemaakt door het gerenommeerde bedrijf RS Panels uit de UK.

 

Interieur

Ook in het interieur was het origineel de maatstaf. Zo tref je perfect zittende kuipstoelen aan die bekleed zijn met rood leer, een kleur die uitstekend complementeert met de kleur van het exterieur. Naast de stoelen die je stevig op de plaats houden zijn er full-race gordels gemonteerd. Het dashboard van de Series 1 is een waar kunststuk waarbij de kenner ziet dat het rode toerenbereik van dit exemplaar pas later begint dan bij een standaard 3.8 E-Type.

 

 

Techniek

De basis van het matching-numbers competitieblok is van staal waar een 30-40 wide angle cilinderkop op is gemonteerd met een semi-race nokkenas. Daarnaast wet-sump met anti-splash buffle, een race krukas die bestand is tegen hoge toerentallen en een lichter vliegwiel. Inademen gaat middels drie Weber 45 DCOE carburateurs, uitademen via een roestvrijstalen full race uitlaat. De motor wordt gekoeld door een aluminium radiator. De krachten komen op de weg via een close ratio straight cut versnellingsbak with heavy duty baulk rings, een single plate koppeling en een steel-cased Limited Slip Differential.

Al dat geweld wordt gestopt door een Visa AP hoofdremcilinder, bias bar, FIA goedgekeurde 11.25 remschijven, vergrote remklauwen voor en koeling aan de voor- en achterzijde. De voorwielophanging is gebouwd conform de originele lightweight specificaties met stevigere torsieveren alsmede verstelbare Koni dempers voor en achter.

 

Overige aanpassingen betreffen aluminium staanders een Lucas verdeler met MSD, een korte afstandstank, verbeterde handling, dubbele competitie Facet brandstofpompen en 7” magnesium Dunlop velgen voor en achter.

De CRS LWE heeft toegang tot de Peter Auto race series, FIA en FIVA paspoort eveneens mogelijk, nadat de foto’s zijn gemaakt is een speciale Custom Cages rolbeugel gemonteerd..

Met zijn gewicht van rond de 1.100kg en een vermogen van 350pk is deze Lightweight uiterst competitief op zowel de openbare weg als het circuit

Interesse?

Deze Jaguar E-Type Series 1 CRS Semi-Lightweight heeft de perfecte looks, is een ware sensatie op de openbare weg en competitief op het circuit. Daarnaast is het een stijlvolle entree tot de belangrijke historische evenementen.

De vraagprijs is € VERKOCHT, beperkte inruil is bespreekbaar. Neem voor meer informatie contact op met Robert Haagsma via 06-24 113 793 of via dit contactformulier.

Deel hieronder je mening over deze Jaguar!

Tags from the story
0 replies on “Jaguar E-Type CRS Semi-Lightweight”