BMW M1 1981

De BMW M1 is van 1979 tot 1981 geproduceerd en is tot op heden de enige BMW met middenmotor. De straatversie met zijn zescilinder M30 motor met 277pk was zonder grote aanpassingen inzetbaar op het circuit waarbij de motor opgevoerd kon worden naar maar liefst 950pk. De topsnelheid van de straatversie bedroeg 262 km/u. Het was dan ook de autosport waar de M1 ontstond, om actief te kunnen zijn op het circuit met het model waren minimaal 400 verkochte exemplaren van de straatversie vereist.

In het voorjaar van 1977 ontstonden de eerste geruchten over de komst van de M1 tijden de Autosalon van Genève. Omdat de productieaantallen te laag waren voor een grote fabrikant als BMW werd samenwerking gezocht met diverse partners. De Italiaanse Giorgetto Giugiaro was verantwoordelijk voor het ontwerp, Lamborghini en BMW Motorsport Gmbh zorgden voor de constructie en montage. Bijzonder was het buizenframe als basis met een kunststof carrosserie. Gedurende het project kwam Lamborghini in financiële problemen en dreigde men failliet te gaan. Tijdens een nachtelijke actie werden alle prototypes vanuit de fabriek in Modena verhuist naar de firma Baur. BMW werkte al langer samen met Baur voor de cabrioletversies van de BMW 3-serie. Pas in 1979 zou de eerste M1 daadwerkelijk bij de eerste klant afgeleverd worden.

BMW M1

Deze BMW M1 uit het laatste productiejaar in maagdelijk wit wordt te koop aangeboden in Duitsland door Weekend Heroes. Eerst kijken en dan lezen? Check dan deze video:

De BMW M1 is nieuw geleverd aan een Zwitser door BMW dealer Heidegger op 18 april 1981, daarmee was het één van de laatste exemplaren. Hij zou de auto maar liefst 28 jaar in zijn bezit houden en heeft er optimaal van genoten door er gewoon regelmatig mee te rijden. De gedocumenteerde onderhoudshistorie geeft aan dat de M1 perfect is onderhouden, in 2006 heeft de dealer waar de auto destijds was aangeschaft de motor helemaal opnieuw opgebouwd bij tellerstand 84.329km. In 2010 kwam de auto in handen van een Duitse verzamelaar die eveneens goed op de auto gepast heeft, de huidige kilometerstand is 87.000. Het interieur is volledig origineel en in goede staat, daarnaast is al het gereedschap aanwezig evenals de boordmappen, een originele brochure en een BMW certificaat. De prijs is helaas op aanvraag.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story